עיתון שישי בגולן והגליל - המהדורה הדיגיטלית - פרסום ומידע בצפון
ו " חשון תשפ ' ב | 24.10.25 | www . igolan . co . il בדפדוף אינטראקטיבי שישי בגולן | 22 מעורבות הורית מתחילה בנוכחות ה ורים יקרים, מעורבותכם הפעילה בחיי ילדיכם - בלימודים ובחברה - איננה רק תוספת נחמדה, אלא יסוד חיוני בהתפתחותם ובהצלחתם , 2020 העתידית. מחקר שנערך בשנת על ידי החוקרת הסינית-אמריקנית יהו צ'אנג Journal of Youth ), ופורסם בכתב העת Yue Zhang ( , מצא כי איכות התקשורת בין הורים and Adolescence לילדים משפיעה באופן ישיר על הישגים לימודיים, בעוד שכמות השיחות בלבד אינה מביאה לתוצאות דומות. במילים אחרות: לא חשוב כמה מדברים עם הילדים, אלא איך מדברים אתם. צ'אנג כתבה: "כאשר השיח ההורי מתנהל באווירה של הקשבה, כבוד ואמון, הילדים מפגינים רמות גבוהות יותר של מוטיבציה והישגים". נוכחות הורית אמיתית איננה מסתכמת בנוכחות פיזית, אלא בהבנה עמוקה של עולמו של הילד. חשוב לסכם את היום סביב שולחן הארוחה המשפחתית - לספר, לשמוע, לשתף. שם מתרחש הקסם של חינוך יום-יומי: זהו הזמן להוקיר עשייה חיובית, לחזק התנהגויות טובות ולדבר בגובה העיניים על מה שהיה ומה שצפוי להיות. רגעים אלו מאפשרים להורים "להכות בברזל כשהוא חם" - לזהות בזמן קושי, לשקף, לתקן ולכוון - והכול מתוך אהבה. לזהות בזמן המעורבות איננה מסתיימת בבית. חשוב שההורים יהיו בקשר מתמיד עם המסגרת החינוכית - המורים, היועצות והצוות החברתי. יש לבקש ולקבל משוב שוטף, כדי להבין לא רק את הישגי הילד, אלא גם את מצבו הרגשי והחברתי. תקשורת פתוחה עם בית הספר מאפשרת לזהות בזמן סימני קושי, חוסר שייכות, או ירידה במוטיבציה ולפעול מידית בשיתוף הצוות. כשההורים ובית הספר עובדים יחד, הילד מרוויח מערכת תמיכה רחבה ואכפתית, שמאפשרת לו לפרוח. אנו מכירים מקרים שבהם ילד, שסיפר על הצלחות מרובות בלימודים, וכמו שאנחנו מכירים "הכול בסדר", אך בשיחה עם המחנכת, התברר כי מתקשה ומשתמט ממטלות. בשיתוף פעולה הדוק הורים-מורה, הצליח לשוב, להתמיד ולהצליח. חשוב לתת את הדעת והמקום ל"משולש הרוח בחינוך", עליו אני ממקדת בספרי "הרוח בחינוך". המעורבות ההורית צריכה להישען על היכרות אמיתית: לדעת מה מעסיק את הילד, מיהם חבריו, מה גורם לו שמחה ומה מטריד אותו. ילד שמרגיש שמבינים אותו, יבחר לשתף ולהתייעץ. זו הדרך לבנות אחריות, ביטחון עצמי ועצמאות. בסופו של דבר, מטרת החינוך איננה רק ציונים טובים, או התנהגות נאותה בהווה, אלא הכנה לעתיד - לעולם שבו ילדינו יעמדו בזכות עצמם, יידעו לבחור נכון וינהגו באחריות ובאנושיות. לכן, בואו נהפוך את ארוחת הערב לשגרה של הקשבה, סבלנות וקרבה. כך נצמיח ילדים מחוברים, ערכיים ובטוחים בעצמם ובעיקר, משפחה שמדברת באמת. צל נושא פרי בשורה מהגליל למגדלי הליצ'י בארץ ובעולם: ניסוי חדש בו נעשה שימוש ברשתות צל והתזה הוביל לזינוק של ביבול הליצ'י ולשיפור דרמטי 50% באיכות הפרי נ יסוי חדש וראשון מסוגו בעולם, שהובילו חוקרים ממו"פ צפון ומכון המחקר מיגל של האקדמית תל- חי, הצליח להביא לעלייה מרשימה ביבול הליצ'י, באמצעות שילוב של שימוש ברשתות הצללה ומערכות התזה עיליות. השימוש החדש הפחית באופן משמעותי את נזקי החום והקרה בעצי ליצ'י ושיפר באופן ניכר את איכות הפרי. המחקר, שהתמקד בגידול עצי ליצ'י מזני "מאוריציוס" ו"הונג לונג", הוכיח כי שימוש ברשתות הצללה ובמערכות התזה מעל נוף העצים, מהווה פתרון יעיל להתמודדות עם אתגרי האקלים הקיצוניים בישראל ובעולם ומוביל לשיפורים דרמטיים בפריון ובאיכות הפרי. המחקר, שכלל חלקות ניסוי בכפר גלעדי וברביד, הציג נתונים מרשימים: באירועי שרב, הרשת לבדה הורידה את הטמפרטורה בכשתיים וחצי מעלות צלזיוס. שילוב של רשת עם מערכת התזה הוריד את הטמפרטורה במהירות בכחמש מעלות צלזיוס 8 מעלות נוספות ובסך הכול הפחתה של כ- מטמפרטורת הסביבה. בחלקת הניסוי ברביד, על מטע ליצ'י צעיר מהזן "הונג לונג", טיפול של רשת הצללה ביחד עם ההתזה הביא בשנה ק"ג/דונם 800 ) לעלייה משמעותית של כ- 2025 האחרונה ( ביבול הממוצע. הפירות תחת הרשת וההתזה הציגו צבע ואיכות טובים יותר וכן אפשרו פריסת קטיף ארוכה יותר. בחלקת הניסוי שבכפר גלעדי, בה גדלים שני זנים, "הונג לונג" ו"מאוריציוס", התקבלו תוצאות דומות מאוד לרביד. בשני הזנים, עצים שגודלו תחת הרשת הציגו נפח צימוח ונראו חיוניים ובריאים יותר, למרות 30% גדול יותר בכ- עומס היבול הגבוה. המחקר מומן על ידי המדען הראשי של משרד החקלאות. בחקלאות להורים ולילדים ד"ר רבקה מרום, ph.d ), יועצת חינוכית ומאמנת אישית cbt מנתחת התנהגות (בשילוב ה-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzYwMzky